Need for Speed: Hot Pursuit 2

Need for Speed: Hot Pursuit 2 handler om å råkjøre med en monster av en bil mens politiet febrilsk prøver å stoppe deg med alle tilgjengelige midler. Spillet er det sjette i arkade-serien i Need for Speed-franchisen, og er nå ute på alle plattformer.

Store frame-rate-problemer
Grafikken i spillet er i og for seg god. Bilene ser veldig bra ut og det er helt klart lagt ned en del arbeid her. Kjører du en kabriolet kan du se personen inne i bilen beveger på seg når du svinger eller skifter gir. Resten av miljøet er ikke så imponerende. Selv om det delvis er veldig detaljert (du kan blant annet se hva som står på bilskiltet til personen foran) finnes det også nedturer. Selve banen du kjører på er ikke like godt laget som bilene. Hvis du ser litt fram på banen er det vanskelig å se hva som venter deg. Dette er spesielt irriterende når det gjør at du bommer på en snarvei, eller ikke ser en bil som kommer i motgående felt. Dessverre sliter spillet med et stort frame-rate problem, noe som gjør at du mister mye av fartsfølelsen. Det er også steder hvor frame-raten plutselig faller drastisk noe som fører til at spillet regelrett hakker. Spesielt irriterende er dette når du skal prøve å treffe en snarvei og bommer siden spillet hakker litt. Dette har ikke noe med GameCube sin hardware å gjøre, men med spillets kildekode. Kuben klarte å kjøre spillet "Burnout" på solide 60 fps med masse motgående-trafikk. Need for Speed: Hot Pursuit 2 faller noen ganger under 30 fps. Det finnes dessverre også noen bugs i spillet. Her om dagen satt jeg plutselig fast i luften etter at en politibil hadde kjørt inn i meg, og kastet meg opp i luften.

I Need for Speed: Hot Pursuit 2 er det flust av lisensierte drømmebiler som du kan kjøre. Her finnes det med andre ord ingen sinker. De dårligste bilene som du har tilgang til i starten av spillet er en Lotus Elise og Opel Speedster, biler som kun er en våt drøm for en fattig spill-journalist. Etter dette bygger det deg opp med haugevis av biler fra de store produsentene BMW, Mercedes, Dodge, Corvette, Lambourgini, Ferrari, Porsche og McLaren. De aller fleste bilene må låses opp med poeng som du skaffer deg ved å kjøre et av mesterskapene, eller ved å kjøre alene i "single race". Vektforholdet til bilene er ganske urealistiske. Noen ganger føles det som om det er en lastebil du kjører, ikke en snerten liten sportsbil. Når du kolliderer med en vanlig bil så rører din bil så vidt på seg mens den andre bilen blir sleng et stykke vekk. Hvis det derimot er en politibil du treffer, vil du raskt bli slengt av gårde. Politibilene trenger faktisk knapt å være nær deg før du begynner å spinne rundt. Kontrollene i spillet er veldig bra, så lenge du velger innstilling "C". På innstilling "C" gasser og bremser du med de to skulderknappene og girer med C-stikka. Alle de andre knappene er også logisk plassert ettersom hva du trenger. De andre to innstillingene er heller dårlige. De er veldig knotete og noen viktige knapper for eksempel plassert på D-paden, noe som gjøre de vanskelige å bruke samtidig som du styrer.

Alt i alt ble jeg ganske skuffet av Need For Speed: Hot Pursuit 2. Ikke det at spillet er dårlig, langt ifra, for det er i og for seg et godt spill. Det finnes et utrolig potensiale her, men det føles som om EA har presset på og utgitt et halvferdig produkt for at GameCube/Xbox/PC-versjonene skulle komme ut samtidig som PS2-versjonen. Det er surt å vite at spillet som kunne vært "utrolig bra", bare er "bra". Allikevel finnes det masse å glede seg over her; en god del lisensierte biler, lange varierte baner, morsom multiplayer og herlige politijakter. Digger du arkade-spill, eller rett og slett bare er bilgal, er dette absolutt et spill du bør ta en titt på. Du har mange timer foran deg med god underholdning hvis du klarer å tenke på noe annet enn hvor bra spillet kunne ha vært.