Sniktitt

Might & Magic Raiders

Lovende samarbeidsmoro i dette Diablo-inspirerte eventyret.

PARIS (Gamer.no): Might & Magic blir av mange sett på som en av de største rollespill-franchisene gjennom tidene. Med titler som King's Bounty, Heroes of Might & Magic, så vel som de ni originale Might & Magic-spillene i porteføljen, er det vanskelig å si noe imot dette.

Ubisoft ønsker imidlertid å bygge videre på den sagnomsuste serien, og tidligere i år kunne de annonsere at de jobbet med to helt nye spill basert på Might & Magic-universet. Begge spillene passer godt inn i selskapets nyervervede kjærlighet for den såkalte «Free-to-Play»-modellen, og der Heroes Online skal tilby god gammeldags strategi-spilling tar Might & Magic Raiders sin helt egne vri på en annen velkjent formel.

I samme stil som de isometriske actionrollespillene Diablo og Torchlight handler nemlig Might & Magic Raiders om å drepe demoner, utforske avlukkede områder og å samarbeide med opptil tre andre spillere som kan innta rollen som en av fire ulike klasser. Den store vrien kommer derimot først til syne når man ser hvor mye spillet, rent utseendemessig, skiller seg fra disse sjangerfrendene.

Samarbeid for alle mann

Might & Magic Raiders er et raid-basert actionrollespill, noe som vil si at spillet er satt sammen av en rekke oppdrag og mindre, avlukkede arenaer som man kan få tilgang til gjennom spillets hovedområde.

Fire helter på oppdrag.
Fire helter på oppdrag.

Under presentasjonen får vi se de fire heltene, i dette tilfellet kontrollert av Ubisoft-representanter, som tar seg gjennom en solfylt landsby før de legger ut på leting etter en lokal kjeltring i de omkransende naturområdene. Spillet fungerer som et tradisjonelt hack 'n slash-spill. Ofte blir de fire figurene overmannet av små djevler, store djevler og andre monstre, og det er kun ved å samarbeide at de kan gjennomføre oppdraget.

Vi blir fortalt at Might & Magic Raiders først og fremst er designet som et samarbeidsspill, og at selv om det utvilsomt kan spilles alene vil de beste opplevelsene stamme fra samarbeid mellom de ulike klassene.

Bli lysere!

Eventyret denne gangen foregår sør-øst i Might & Magic-universet, i Hammerfall-regionen. Det sies at Might & Magic Raiders vil holde seg tro til universets kanon. Utenom det faktum at handlingen i spillet finner sted like etter hendelsene i fjorårets Might & Magic Heroes VI, har utviklerne også jevnlig kontakt med seriens skaper, Jon Van Caneghem.

Som følge av dette er det da naturlig at Raiders foregår i en lys og magisk verden, den samme vi har blitt kjent med gjennom samtlige spill i serien til dags dato. Hammerfall er nettopp dette, og det er vanskelig å ikke la seg begeistre for det fargesterke uttrykket som pryder alle deler av Might & Magic Raiders – fra de tegneserie-aktige omgivelsene til de eventyr-inspirerte monstrene som lusker rundt enhver sving.

Siden alt sees skrått ovenfra kan det være vanskelig å få med seg alle detaljene, men jeg ser tydelig alt fra små fjell, falleferdige borger og oversvømte landområder på vei til målet. Alt er opplyst, og de ulike fargene skiller seg flott ut fra hverandre.

Dette er en stil som øyeblikkelig skiller Might & Magic Raiders fra de spillene det så åpenbart ønsker å etterligne, og for en som bare har sett, men ikke spilt spillet kan dette virke som en god nok løsning, som samtidig ikke viker altfor langt fra opphavsmaterialet.

Kryss av på listen

Might & Magic Raiders består som sagt av såkalte «raids», eller oppdrag om du vil, og hvert oppdrag tilsvarer et eget kapittel i spillets mange bøker. Hver bok igjen vil bestå av omlag tjue kapitler, noe som åpner for mange ulike ekspansjoner fra utviklerne i fremtiden.

Kan du beseire bossen uten å dø?
Kan du beseire bossen uten å dø?

Hvert oppdrag er imidlertid satt sammen likt. Man har en bakgrunnshistorie, et oppdrag som skal fullføres og en endelig sjefsfiende som skal slaktes mot slutten. I tillegg er det flere utfordringer man kan plukke opp på veien mot målet. Dette kan være så mangt, og det er ikke bare lugubre og magiske fiender som må tas knekken på. Spillet gir deg nemlig hele tiden en liste med konkrete mål som du og dine kumpaner må gjennomføre for å oppnå bedre poengsummer og kraftigere våpen under hvert oppdrag.

Dette strekker seg fra å ikke dø underveis i oppdraget til å finne alle skattekister i området. Utviklerne er også opptatt av at Raiders skal være et tilgjengelig spill, og de har derfor valgt å sørge for at alle oppdrag kan fullføres på under tjue minutter. Dette er også en av de faste utfordringene man blir belønnet for å fullføre.

Avhengig av hvor mange valgfrie oppgaver man da har utført, så vel som vanskelighetsgraden man spilte på belønnes man medaljer. Hvorvidt disse medaljene gjør noe spesielt er fremdeles uvisst, men med tanke på hva slags spill Raiders er kan dette være en mulig betalingstjeneste.

Dragene får svi

Det aller første man gjør i Might & Magic Raiders er derimot å velge seg en figur. Man har fire klasser til rådighet, og da får man avgjøre om man ønsker å være en mystisk trollmann, en ridder-aktig soldat, en nevenyttig barbar eller en smidig snikmorder. Hver av de fire klassene har en rekke unike ferdigheter og våpen som blant annet snikmorderens dødelige kniver og barbarens massive slegge.

Videre står man fritt til å personalisere sin valgte helt som man selv ønsker og dette gjøres gjennom spillets integrerte attributtsystem. Ettersom man når høyere nivåer får man velge blant flere ulike krefter å forbedre, deriblant styrke, visdom, og andre karakteristiske rollespill-elementer. Man kan også velge en av to unike retninger å spesialisere seg på, og avhengig av om man velger Dragon Blood-retningen eller Dragon Tears-stien kan man oppnå vidt forskjellige evner.

Fight fire with... swords?
Fight fire with... swords?

Drager kan tydeligvis brukes til mye rart for jaggu har ikke folket i Hammerfall lagd krystaller av de også. De såkalte dragekrystallene er uansett noe både heltene og monstrene kan bruke for å gjøre ting litt mer interessant, og med dette lages helt nye fiendetyper, som for eksempel en annen versjon av et flammemonster, bare at han i stedet spruter gift. Spillerne kan på sin side bruke dragekrystallene til å gi magiske krefter til våpnene sine. Det er egentlig en vinn-vinn-situasjon, bortsatt fra for dragene selvsagt.

Konklusjon

Might & Magic Raiders ser ut til å tilby akkurat nok nytt til at det kan klare å skille seg fra de andre actionrollespillene på markedet. Der spill som Diablo 3 og Torchlight II foregår i mørke og skumle verdener med dystre fortellinger vil Might & Magic Raiders foregå i en tegneserie-aktig versjon av Might & Magic-universet.

Samtidig er det vanskelig å dømme hvor polert spillets kampsystem og integrerte rollespillelementer vil vise seg å være ut i fra en så kort demo som vi fikk se i Paris. For øyeblikket kunne det kanskje virke litt simplere enn sine respektive storebrødre, men det gjenstår å se når vi får prøve spillet selv. Det kunne allikevel se ut til å være akkurat nok av ting å spesialisere seg på og mulige kombinasjoner av krefter og element-magi til å gjøre totalpakken interessant. Spørsmålet er bare hvor lenge.

Les også: Nettbaserte Might & Magic-spill på vei
Les også: MOBA-spillet Guardians of Middle-Earth kommer i desember

Klarer ikke laste video

Might & Magic Raiders vil lanseres for PC, men noen spesifikk lanseringsdato er enda ikke bekreftet. Om man ønsker å melde seg på for å få en sjanse til å bli med i spillets lukkede beta kan man registrere seg på spillets nettside. Vi kikket på spillet på et pressearrangement i Paris. Turen dit ble betalt av Ubisoft.

Kommentarer (7)

Forsiden akkurat nå

Til toppen