Amped 2

Vinteren er her og det er snart på tide å hente ned ski og brett fra loftet. I tide til snowboardsesongen har Microsoft gitt oss snowboardere den perfekte gaven: Amped 2. Spillet gir snøbrettkjørere akkurat det de lengter etter. Med mindre du står på fjellet og fryser kommer du ikke nærmere bakkene enn i dette spillet.

Nyvinninger fra skateboard-miljøet

Til tross for at Amped 2 på noen områder er veldig likt forløperen har det en del virkelig fantastiske nyheter. Det er et par som skiller seg ut: Muligheten til å kjøre på snowskate er ny av året og er en meget velkommen forbedring. For de uinnvidde er snowskate en slag kloning mellom et skateboard og et snowboard. Det ser ut som et litt stort skateboard med en slags ski under. Kjøreren har ikke bena spent fast som på et snowboard, noe som gir en hel haug nye triksmuligheter. Blant annet gir det muligheten til å gjøre kickflips og andre flip-triks.

Kombiner flip-triks og ville hopp med en av de andre nyvinningene (butters) og du kan sanke helt fantastisk høye poengsummer. Microsoft har nemlig valgt å lage noe som kalles "butter". Det kan enklest sammenlignes med "manuals" i Tony Hawk's-spillene. Ved å skyve venstre styrespak opp og ned, eller vise versa, oppnår du at kjøreren din kjører med vekten på nose eller tail av brettet. Ved å bruke dette mellom triksene kan du bygge opp ekstreme kombinasjonstriks. Dette gjør at spillet føles ut som et forbedret Amped når du kjører på vanlig snowboard, og en kloning mellom Amped og Tony Hawk's når du kjører snowskates. Med andre ord; mye mer spill for pengene.

Den andre virkelig store nyvinningen, fra en snowboarders perspektiv i det minste, er kjørestilen "steez". "Steez" gjør at du kan sanke poeng på å gjøre "cleane" (stilige triks). Det hjelper altså ikke bare å gjøre ville triks lenger. Du kan faktisk få mange ganger så mange poeng ved å dra en pen, stilfull 360 enn ved å dra en dobbel av-akse flipp. Dette er en mulighet som bringer Amped 2 enda nærmere virkelighetens snowboardkjøring. Det belønner stil framfor fart og stress. Nettopp slik skal det være når du kjører snowboard. Microsoft har virkelig truffet spikeren midt på hodet denne gangen.

Grafikken i spillet er moderat oppgradert fra forrige spill. Mye er gjort, men ikke på en slik måte at man blir virkelig sjokkert. Spillerkarakterene er mer detaljerte enn forrige gang og animasjonene har blitt enda bedre. En del elementer i landskapet ser betraktelig bedre ut enn det gjorde forrige gang. Ikke minst trærne og husene. Det er dog fortsatt ikke slik at man blir fantastisk imponert. en til tross for at alt har blitt oppgradert klarer man å gjøre det få andre klarer - nemlig å lage de heftigste fjellene i noe snøbrettspill. Det er kanskje ikke så rart om de er flotte og virkelighetstro, mange av dem er jo bortimot nøyaktige kopier av ekte alpinanlegg og fjell.

Under årets E3 snakket jeg faktisk med en av de som har arbeidet med spillet. Han var lokalkjent med et av fjellene i spillet, ettersom har hadde bodd og kjørt der hele livet. Det som kanskje er mest imponerende er rekkevidden på grafikken. Til tross for at fjellene er meget detaljerte og enorme i størrelse kan man fortsatt se utover hele fjellet når man står på toppen. Det er absolutt ingen tåke eller dosen grafikk som prøver å skjule at spillet ikke klarer å tegne opp hele fjellet som det ligger foran seg. Nettopp det at du kan stå på toppen i det du skal sette utfor og se ned over hele anlegget du skal leke deg i, gjør spillet fantastisk. Dette er det nærmeste du kommer virkeligheten uten å faktisk risikere å fryse nesa og kinna av deg på et ekte brett. Amped 2 kan uten tvil skilte med den mest realistiske grafikken innen sin sjanger. Ikke bare tegner spillet opp enorme mengder grafikk uten å komme i nærheten av å gå sakte, du slipper også teite karakterer med oransje afroefrisyrer og neonfargede spandexklær.