Sniktitt

FIFA Football 2004

Mange venter spent på årets kommende oppfølger i FIFA-serien. Til tross for at FIFA 2003 fikk relativt gode omtaler, ble mange fans nok en gang skuffet - hovedsaklig fordi EA Sports ikke er i stand til å bygge på det positive fra versjon til versjon.

Flere gode funksjoner erstattes av uheldige prosjekter slik at FIFA ikke følger i NHL og NBAs fotspor ved å stadig optimalisere sine utgivelser. Under E3-messen tok FIFA 2004-utviklerne seg tid til å fortelle litt om arbeidet sitt. Vi har samlet opplysningene i en liten sniktitt.

Det første som virker imponerende er at FIFA 2004 vil by på fire ganger så mange kontroller som forgjengeren. Eksempelvis nevnes det at skuddet går høyt ved å holde nede L1-knappen på PS2-kontrolleren mens skyteknappen aktiveres. Ballen går lavt dersom en bruker L2-knappen. Dette prinsippet gjelder også for avleveringer av ballen. Om disse funksjonene blir vellykkede, så kan det innebære en massiv forbedring i forhold til FIFA 2003s svake skuddsystem. "1-2"-pasningen er heldigvis tilbake, noe som inviterer til lettbent en-touch-spill.

Utviklerne unnskylder treg reaksjon ved skudd og pasninger ved å røpe at det hadde rot i animasjonsproblemer. Unødvendige pauser oppstod da spillet måtte vente på riktig animasjon for å utføre ønsket handling. Et nytt animasjonssystem skal angivelig rette på dette. Headingsystemet var også fullstendig latterlig i fjorårets utgave. Det var ikke mulig å heade bevisst til medspillere, og hodestøtene på mål så relativt urealistiske ut. Også dette aspektet ved spillet skal etter sigende få en ny vår i vårt kalde høstmørke.

Ny fokus
EA Sports' utviklingslag ønsker å fokusere på fire momenter til høstens utgivelse; ballfysikk, organisk animasjon, databasen for spilleregenskaper og sist, men ikke minst, kontrollene. Utviklerne vil gi spillet en ny dimensjon ved å i større grad la oss spille virtuell fotball på egne premisser. De forstår at det er uholdbart å bli så sterkt begrenset fotballmessig, som i FIFA 2003, grunnet dårlig spillbarhet. Om EA Sports lykkes med dette, vil spillet få rimelig lang levetid. I lengre perioder har Konamis Pro Evolution Soccer kunnet skilte med et mye mer variert tilbud for oppspill og angrepsmetoder. Spillerne går på egne løp og feiler mer enn tidligere. Ballen spretter mer realistisk, noe som gjør fotballfølelsen mer genuin.

Antall forskjellige spilleregenskapsfelt skal visst bli tre ganger så omfattende som tidligere. Alt fra ballkontroll, fart med og uten ball - til skyting og sentring, skal gjengis grundigere for å gi brukerne en bedre opplevelse av fotballproffene. Virtuelle fotballproffer, sådan, som for en liten stund lydig underlegger seg brukerens autoritet. Det er en selvfølgelighet at Gary Neville ikke kjærtegner lærkula med ømme berøringer som Zinedine Zidane. Denne oppfatningen deler også utviklerne, som vil legge vekt på at teknisk dårlige fotballspillere gradvis mister kontrollen på ballen ved utvidet ballbesittelse. EA Sports vil også fokusere på stjernenes mentale vesen. Det bør bety at Francis Jeffers faller lettere enn andre i straffefeltet, og at enkelte ser mye til høstfargene gult og rødt.

For Manchester United-fans, bør altså Juan Sebastian Veron ta seg av tunneler og annen slibrig ballbehandling. Nevnte Neville bør i første rekke konsentrere seg om å stoppe angripere, for så å måke ballen på tribuna i kjent stil. Rivaldo og Ronaldo er kapable til å kontrollere ballen godt over lengre tid enn Sami Hyypia og, dessverre, Tore André Flo. Selv Frode Kippe kan dra av en spiller i ny og ne, men bør ikke prøve å forsere to og tre. Det er nettopp dette EA Sports ønsker å realisere i FIFA 2004.

Generelle forbedringer og nyskapninger
Keeperenes kunstige intelligens skal oppgraderes, noe som med andre ord betyr at gamle hunder kan lære nye triks. I FIFA 2003 var heade- og keeperutrusnings-knappen den samme - en hedensk verkebyll som førte til idiotiske situasjoner blant annet ved cornere. Idet ballen skulle støtes ut av myndige forsvarsklipper, stormet gjerne keeperen ut for å delta. Videre er både PC- og Playstation 2-versjonen klargjort for onlinespill. Dermed er det duket for elleville oppgjør som kan resultere i ekstatiske gledesscener, eller tårevåte øyne. Det kan fort bli vanskelig å snakke med hverandre på mandags morgen etter et fotballmessig basketak i helga. Blikkene på jobben unngår hverandre, det eneste som gjelder er å revansjere nederlaget, eller å forsvare tittelen ved neste korsvei.

De klimatiske forholdene vil angivelig i større grad påvirke gressmattene. Utviklerne jobber med å få til gjørme på spillerdraktene ved knallharde sklitaklinger i pøsende regnvær. Freestyle-funksjonen må også forbedres, mener EA Sports. I 2003-versjonen var den noe keitete og uberegnelig for brukerne, mens den var rimelig lett å lese for motstanderne. Nå jobbes det med å tilegne enkelte stjernespillere helt unike triks. Nye lag og divisjoner får se dagens lys. For første gang inkluderes "America's Club Championship", en turnering som vil by på Sør-Amerikas beste klubblag. Karrieremodusen er en annen spennende nyskapning. Den vil antagelig ligne på Master League, kjent fra Pro Evolution Soccer 2. En vil kunne rykke opp fra lavere divisjoner og gjøre mestere av utvalgte lag. Nye spillere kan signeres på veien for å gjøre drømmen om pokaler mer realistisk.

EA Sports' FIFA Audio-lag har reist rundt om i Europa for å ta opp autentiske publikumssanger. De har besøkt England, Spania, Italia, Tyskland og Frankrike for å fange den auditive gløden som gnistrer rundt om på europeiske arenaer. Dette skal bidra til å gi det kommende spillet et ubetalelig lydspor. Det rapporteres om at utviklerne får hjelp av Erich Rutemöller fra FIFAs tekniske komité. Han bidrar med sin brede kunnskap om taktikk og formasjoner. Rutemöller er i det tyske landslagets trenermannskap, og har tidligere trent flere lag i Bundesliga. Han lærer også fotballtrenere om fotballens mange hemmeligheter før de får trenerlisensene sine utdelt av FIFA.

Utgivelsen er planlagt til oktober. Da får vi se om EA Sports klarer å følge opp alle lovnadene sine. De har ofte vært kjent for å skryte uhemmet av FIFA-serien, uten å nødvendigvis underbygge prat med handling. Denne gang er ordene ekstra lovende, og blir FIFA 2004 vellykket, så har fotballsimulasjon tatt et steg i riktig retning - etter å ha stått noe stille de siste årene.

Siste fra forsiden