INTERVJU: – Det har vært altfor mange World of Warcraft-kloner
Intervju

– Det har vært altfor mange World of Warcraft-kloner

Vi har pratet med Ragnar Tørnquist om The Secret World.

Maktskifte

Tror du The Secret World kan ende opp som «free to play» på et nærliggende tidspunkt?

– Hehe. På et eller annet tidspunkt er det nok mulig, men vi har ikke annonsert en forretningsmodell eller noenting. The Secret World er jo et svært, flott og dyrt spill som spillere vil oppleve som et «premium-produkt». Hva som skjer om fem eller ti år er vanskelig for meg å si, men på et eller annet tidspunkt blir det nok forandring i forretningsmodellen.

Man redder ikke verden uforberedt.
Man redder ikke verden uforberedt.

En konsekvens av disse nye MMO-spillene er at også bautaene begynner å miste sin posisjon. Man leser blant annet at World of Warcraft opplever ganske stor nedgang, og det ser ut til at flokklederne blir mer utydelige i tiden som kommer.

– Men det er jo kjempebra! Jeg har ingenting imot World of Warcraft, det er et gøyalt spill vi har tatt mye inspirasjon fra, men det er ikke bra for noen at det er et monopol på MMO-er. Det har vært altfor mange «World of Warcraft-kloner» de siste årene, spill som har prøvd å gjøre akkurat det samme og ingen synes det er gøy.

– Det beste som kan skje er at vi får et marked hvor det er for eksempel ti MMO-er som er store nok til å dele på den enorme mengden med spillere. Jeg regner med at Star Wars: The Old Republic tar en del av det, og Guild Wars 2 ser dritbra ut. De kommer til å få mange spillere, og The Secret World også.

– Jeg tror vi kommer til å se at det går bort fra at én gigant har alle spillerne. Det blir nok bedre delt opp med rettferdige kakestykker til alle, og det er sikkert noen som blir veldig mye større enn andre. World of Warcraft har spist opp alt, og det har vært vanskelig for andre å komme inn. Folk spiller World of Warcraft, prøver noe annet og sier «dette er gøy, men alle kompisene mine spiller WoW» og går tilbake. Det er ikke bra.

Slegger løser de fleste problemer.
Slegger løser de fleste problemer.

Dypere opplevelser

Det kommer jo en bølge med historiedrevne MMO-er fremover, blant annet deres. Føler du at dere står i front for en ny bevegelse innen sjangeren?

– Jeg tror kanskje det åpner opp for spillere som føler at sjangeren har vært litt nerdete og hardcore. Det er jo noe som skjer med alle spillsjangere. Hvis du ser på spillhistorien så starter alle sjangere med mekanikken, så kommer historiefortellingen etterpå. Det skjer jo til og med i sportsspill og Need for Speed – se på The Run som plutselig har en hel historie i seg.

– Det er noe som skjer naturlig med andre sjangere, og det er på tide at det skjer med vår også. Jeg tror den emosjonelle tilknytningen som skjer når man opplever en god historie er viktig. Man kan få det uten en historie også, se for eksempel på Minecraft og hvor sterkt folk er knyttet til det. Men det å få en historie åpner for et nytt publikum.

– Sånn sett passer det jo bra med spillet vårt, siden vi kan trekke tråder fra den virkelige verden og faktisk historie. Slik at alle kan relatere. Vampyrer i Transylvania, det skjønner jeg. Jakten på den Hellige Gral, det skjønner jeg. Det er ting folk kan relatere til.

Dette er vår verden.
Dette er vår verden.

Populær nisje

Tror du at deres forventninger til popularitet kan innfris selv om The Secret World ikke blir en suksess utenfor MMO-kjernen av spillere?

– MMO-kjernen er ganske stor, selv om World of Warcraft er i nedgang så har det over ti millioner spillere. Hvor mange spillere har det hatt totalt? Over 30 millioner? Mange av disse er i kjernen av MMO-spillere. Det er fascinerende hvor stort det publikummet er, så selv om The Secret World begrenser seg til kjernen så er det mange, mange millioner spillere å ta av.

– Jeg tror det er dette publikummet vi er ute etter. Vi lager det jo så MMO-spillere vil like det, også håper vi selvfølgelig at andre spillere som ikke har spilt MMO-er før kan komme til. For eksempel de som ikke har likt settingen, eller vil ha noe mindre fantasy-aktig som er nærmere hverdagen deres.

Vil det være en nedtur for deg som historieforteller om du «preker til koret» og ikke får gjennomslag hos den generelle spilleren?

– Nei, det tror jeg ikke. Det er litt morsomt, for selv på utviklingsteamet har det vært en motstand mot det å fokusere på historie og sånne ting. «Nei, det er ingen som bryr seg om det», den vanlige leksa du får fra hardcore-folk. Så har vi gått inn i beta-faser, og noe av det vi får best respons på er ofte ting som historie og setting. Det viser at det er noe folk er sultne på.

– Det er bare kjempebra for meg at jeg når frem til dem. Selv om det ikke åpner MMO-markedet for mange nye spillere så hadde jeg følt at vi gjorde suksess.

Spillet skal inneholde mye og variert innhold.
Spillet skal inneholde mye og variert innhold.

Dere har jo begynt å røpe mer av spiller-mot-spiller-kampene i det siste. Er det også en prioritet å fortelle en historie via denne delen av spillet?

– Vi forteller historie i alle deler av spillet, oppdrag såvel som gjennom «achievements» og spiller-mot-spiller-kamper. Historien er på en måte bakteppet til alt, og du finner mer jo dypere du bestemmer deg for å grave. Til og med spillreglene i spiller-mot-spiller er forklart gjennom historien.

– Hvorfor har du «Capture The Flag», liksom? I et vanlig spill ignorerer man det bare, og tenker at sånn er det bare. Vi har faktisk noe som heter The Council of Venice, som styrer de ulike sonene og har sagt at «ja, dere får slåss om dette». Det er på en måte en FN-organisasjon som har satt krigsregler, og sånn forklares alt rundt i spillet.

The Secret World kommer i salg for PC april 2012.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen