Need for Speed Underground 2

Finn fram kjøreskoa, skiftenøkkel og Wunderbaum. Need For Speed Underground 2 skrenser bredt inn i en butikkhylle nær deg. Sjelden har gateracing sett og hørt så bra ut. Sett deg tilbake og nyt timevis med heftige biler og en stor, stor by.

Turbosymfoni
Få ting er like deilig som lyden av hvinende turboer, rumlende eksos og dekk som skrenser seg bredt gjennom svinger. Når det hele skjer i 5.1 Dolby Digital (Xbox) blir ikke nytelsen mindre. Med lyden godt skrudd opp og strømmende ut av høyttalere i alle retninger blir spillet en nytelse. I alle fall for den som sitter og spiller, resten av huset er det ikke så nøye med. Alt etter som hvor langt du har kommet i spillet og hvilke trim- og stylingdeler du har installert vil bilene låte forskjellig. Lyden er også distinkt forskjellig fra en bilmodell til en annen. Mens Toyota Supra rumler deilig der den suser bortover veien skriker Mitsubishi EVO VIII som en illsint katt i det du spinner av gårde. I et løp vil du høre biler bak deg som prøver å komme forbi og når du kjører rundt i byen vil du høre trafikken som suser forbi deg. Bruken av surround-lyd i Xbox-versjonen er for det meste veldig gjennomarbeidet. I PC-versjonen gjør stereo en nesten like god jobb.

Et element av lyden som derimot bare er plagsomt er dialogen. Jeg er ikke rent lite imponert over at det går an å dytte inn så mye "kul" dialog i ett spill. Brooke Burke gjør en brukbar jobb som Rachel i spillet, selv om hun til tider også kan være litt for "tøff". Hvor kult er det egentlig å bruke "dawg" i nesten hver setning? Resten av dialogen kommer fra folk du utfordrer gjennom spillet, dialog det rett og slett er direkte flaut å høre på. Electronic Arts har tydeligvis bestemt seg for at alle skal være utrolig tøffe, dermed får stereotypene fritt spillerom. Sluttresultatet er flaut, teit og direkte tåpelig. Heldigvis veier en del av musikken litt opp for tragisk skuespill og latterlig dialog. Spillet gir deg alt fra hip-hop til rock, og er i så måte noe for en hver. Bruken av surround-lyd i Xbox-versjonen er for det meste veldig gjennomarbeidet. I PC- og PlayStation 2-versjonene gjør stereo en nesten like god jobb.

Endelig LAN og Xbox Live
Need for Speed Underground hadde bare flerspiller over Internett på PC og PlayStation 2. Det var mange som klaget over mangel på flerspiller over hjemmenettverk i PC-versjonen og mangelen på Internettspilling på Xbox. Begge disse tingene har EA tatt tak i og årets spill har flerspiller på alle plattformer bortsett fra GameCube. Flerspiller er en ganske enkel affære i Need for Speed Underground 2. Etter å ha logget på nettet for å spille kan du velge hvilken type løp du vil kjøre og om du vil kjøre rangerte eller ikke-rangerte løp. Deretter er det bare å hive seg i det.

Dessverre har du ikke samme friheten når du spiller på Internett eller LAN som du har når du spiller alene. Det nærmeste du kommer friheten fra karrieremodus er frakjøringsløp, men det blir ikke helt det samme. En løsning hvor du kunne logge på en by hvor et par titalls mennesker kjørte rundt, for deretter å utfordre disse til forskjellige type løp kunne vært mer interessant, om enn noe vanskelig å gjennomføre. Fram til det er en realitet fungerer flerspiller fint som det er her. Mens fjorårets PlayStation 2-versjon var plaget av få bilder i sekundet under spilling på Internett merket vi ikke noe til dette på årets versjon.

Kristian Aasgård sitt synspunkt:
Need for Speed Underground 2 gir i første omgang mer av hva det første spillet bød på. Det er kommet noen nye løpsformer, og det er nå heldigvis mulig å eie flere biler samtidig, men den største nyheten er at du mellom løpene kan (og må) kjøre fritt rundt i en storby. Dessverre er denne både dyster, kjedelig og lite variert. Ulike verksteder må oppdages før de kan brukes, så du må me d andre ord bruke en del tid på å lete også. Spillet savner sårt mer variasjon, og det er nesten utrolig at de ikke har latt så mye som en solstråle trenge inn i denne versjonen heller.

En løsning hvor du kunne kjøre rundt i byen og besøke verksteder på dagtid, kunne gjort det hele mer tiltalende. Den overdrevne bruken av våt asfalt og glorete lys har vi nå sett nok av. Hva med Need for Speed Porsche Unleashed 2 som neste spill i serien? Versjonene til de ulike plattformene er rimelig like, men om du har PlayStation 2 og Logitech Driving Force Pro kan du glede deg over støtte for 900-graders sving, en funksjon som virkelig gjør bilkjøringen et hakk mer troverdig.

For mange var Need for Speed Underground fjorårets store spill. Med Need for Speed Underground 2 har vi fått et spill som er mange hakk bedre. Spillet gir time på time med utforsking, racing, trimming og annen moro. Det har jevnt over flott grafikk og deilig lyd. Det er kanskje litt vel mye arkade, men totalt sett er spillet underholdene nok til at jeg kan tilgi det denne gangen. Need for Speed Underground 2 er rett og slett et svært underholdene og solid spill. Derfor er det litt trist at spillet muligens drukner litt i havet av fantastiske spill som har kommet i det siste. Det skal godt gjøres å klare å hamle opp med Grand Theft Auto: San Andreas, Halo 2 og Half-Life 2. Uansett hvor skarp konkurransen er og hvilke små feil Need for Speed Underground 2 muligens måtte ha er det et spill som er verdt å sjekke ut. Enkelt sagt er Need For Speed Underground 2 det eneste valget for folk som liker gateracing.

Merk: Skjermbildene i denne anmeldelsen er hentet fra PC-versjonen av Need for Speed Underground 2.