Anmeldelse

Tao Feng

Det har ikke akkurat flommet over av slåssespill til Xbox så langt. De som har kommet har enten ikke vært fullverdige slåssespill eller vært heller dårlige tilskudd til sjangeren. Noen hederlige unntak har det så klart vært. Dead or Alive 3 er et slikt unntak, det samme er Mortal Kombat: Deadly Alliance. På den andre siden av skalaen, der vi finner de fleste av slåssespillene til Xbox så langt, finner vi spill som Bruce Lee: Quest of the Dragon og Kung Fu Chao".

Side 1
Side 2
Side 3

Mye nytt
Rundene i Tao Feng er bygget opp på en helt ny måte. Her er det ingen tidsbegrensninger som i andre spill. Det går ut på å banke motstanderen sønder og sammen og bruke så lang tid du måtte trenge for å gjøre dette. Det holder altså ikke å vinne på "poeng", her skal motstanderen bankes løs på til han ikke har mer krefter igjen. Dette er løst ved at både du og motstanderen din har en måler i toppen av skjermen som viser hvor mye liv dere har igjen. Den begynner på grønn og når en av dere har blitt banket så mye at den er tom får du se en liten filmsnutt. Så er det i gang igjen, nå er den som fikk mest juling nede på oransje farge mens den sterkeste fortsatt står der han stod før filmklippet. Tre slike stadier med helse har du å gå på. Det siste er rødt, når denne også er tom er kampen over og en vinner har blitt kåret. På grunn av denne måten å løse det hele på kan en kamp foregå i mange minutter. Spenningen er der hele tiden også. Det blir omtrent som å strekke spenningen i en 45 sekunders runde i et annet slåssespill over et tidsrom på så mye som 10 minutter i de verste kampene. Når kampen endelig er over sitter du vanligvis ganske sliten igjen, dette tar på i det virkelige liv også. Enda en morsom detalj med Tao Feng er muligheten for å påføre andre skade, eller for å bli påført skade selv. Dette er nemlig ikke et spill for typiske blokke-spillere. Desto mer en spiller blokker, desto mer skade vil han ta. Det er to skadesoner, armene og bena. Blokker du mange høye slag og spark vil du til slutt få en advarsel om at du begynner å ta seriøs skade på armene dine, får du noen velplasserte slag til der da vil du ende opp med knekte armer. Det samme gjelder bena. Skadde armer og ben gjør 50% mindre skade, noe som kan forandre utfallet på en kamp til de grader. Det samme vil skje dersom du blir kastet eller sparket inn i vegger eller ting som står rundt om kring på banene for ofte.

Det er ganske lett å oppsummere selve grafikken i Tao Feng: Syk! Og det i ordets positive betydning. Dette er en grafisk perle. Helt ned til den minste lille detalj lyser det perfeksjon av dette spillet. Karakterene er varierte og lekre. Det er jevnt fordelt mellom menn og damer i spillet. Mennene er som vanlig veltrente og barske mens damene er tynne og lekre, så klart har de også store pupper. At de puppene helt sikkert ville vært i veien om de skulle slåss i det virkelige liv for så være. Som du ser på skjermbildene er karakterene i spillet meget godt detaljert, her er det ikke akkurat spart på polygoner. Flere av dem har en del trekk som nærmest ser realistiske ut. Etter hvert som kampen går framover og spillerne får mer og mer juling vil du se det på karakterene på skjermen. De vil få blåmerker, klærne vil bli revet i stykker og de vil få sår og kutt på kroppen. Når kampen nærmer seg slutten ser stakkarene virkelig skadede ut og du kan nærmest forestille deg hvor vondt de må ha det. Banene er også deilige varierte. Og alle er svært detaljerte, med omgivelser og objekter som kan knuses og ødelegges.

Om du skulle befinne deg i arkaden eller i et kunstmuseum for den saks skyld kan du ta det for gitt at alt du ser rundt deg kan legges i ruiner. Vakre malerier, statuer, gulvfliser, montere, alt kan det pulveriseres bare du klarer å sende en motspiller inn i det med et velplassert angrep. Lyseffektene hjelper også til å gi grafikken en realistisk og flott følelse. I det hele tatt er det visuelle godt gjennomarbeidet og utrolig lekkert. Det er dog ikke bare positive ting å si om grafikken. Alt ser veldig bra ut, og det er ikke der selve problemet ligger. Problemet ligger i kameraføringen, den kan nemlig tidvis føre til noen seriøse problemer. Kanskje driver du og rygger bakover fra en fiende for å blokkere mot spark og slag som hagler mot deg. Plutselig snur hele bildet seg fordi du nærmer deg en vegg eller noe slikt. Kameraet skifter vinkel helt. Det kan vise seg fatalt hvis du rygger mot venstre siden av skjermen ved å trykke mot venstre på kontrolleren, plutselig beveger du deg rett fremover mot motstanderen. Dermed blir du et åpent mål som får så grisebank at selv gutta i Jackass ville gått ned for telling. Det ender opp med at du gjør alt som står i din makt for å unngå de områdene du vet at kameraet vil skifte. Sånn burde det ikke være. Det er dog det eneste virkelige problemet spillet har når det gjelder grafikken. Slowdowns eller slike problemer har vi ikke merket noe som helst til i de månedene vi har spilt spillet.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden