Colin McRae Rally 4

Det er ikke mer enn knappe året siden forrige versjon av Colin McRae Rally var å finne i butikkene. Nå er altså tiden inne for å igjen møte den tidligere kongen av rally til dyst på asfalt, grus og is. Dette fjerde spillet i serien har gjennomgått en rekke forbedringer siden forrige versjon.

Side 4

Lyd som kiler langt ned i mellomgulvet
Colin McRae Rally 4 støtter Dolby Digital (DD 5.1) på Xbox, noe som burde gi en uovertruffen lydopplevelse. Vi har dessverre ikke fått testet spillet med DD 5.1 denne gangen. Da vi testet DD 5.1 i CMR3 fungerte det helt fantastisk og det er lite sannsynlig at det fungerer noe dårligere denne gangen. Lydene i spillet er meget realistiske, være seg det er fra grusen som slår mot hjulbuene eller fra motoren som jobber på høygir. Du hører det allerede i det du står og venter på startstreken. Motoren har en deilig, dyp dur der den står og går på tomgang. Med et lite trykk på gassen viner den til med en berusende turbolyd av en annen verden. I det du spinner av gårde smeller motoren til, grusen spruter og alt er helt perfekt. For den ultimate lyden i det du starter burde du velge å se starten fra tredjepersons synsvinkel. Da er det akkurat som å stå ved starten i et virkelig rally. En virkelig sinnssyk opplevelse, nesten så det kiler litt i mellomgulvet.

Når bilen først er i gang hører du stein og grus som smeller mot hjulbuene på bilen, du hører firehjulstrekken som jobber mot underlaget og du hører turboen som går for fullt. Det eneste som overdøver lyden av bilen som farer bortover veien er kartleseren din. Nytt av året er at Nicky Grist har blitt byttet ut med Derek Ringer. Kanskje ikke så rart ettersom det er nøyaktig det som har skjedd i virkeligheten også. Det er morsomt at man har valgt å gå for samme kartleser som Colin McRae kjører med i virkeligheten. En del spillere vil nok dessverre slite med å forstå hva han sier. Der Nicky Grist hadde en engelsk som alle lett kunne forstå har Derek en ganske så bred skotsk aksent. Om du skulle synes det blir for vanskelig å skjønne hva kartleseren sier kan du bytte til en alternativ kartleser som er litt enklere å forstå.

Når CMR 3 kom forrige høst var vi ganske så fornøyde. Vi savnet en del av elementene fra CMR 2, men bedre grafikk, lyd og ikke minst fysikk gjorde det allikevel til en meget positiv opplevelse. Det vi savnet mest var større valgfrihet når det gjaldt turneringsmodus og bedre flerspiller. Det har vi fått denne gangen, i tillegg til bedre justeringsmuligheter på bilene. Det hadde vært morsomt om Codemasters kunne lagt til muligheten for flerspiller over Xbox Live eller LAN. Slik det er nå kan man kun laste opp tidene sine til Xbox Live. Codemasters har tynet enda flottere grafikk ut av konsollen og det skal godt gjøres å ikke bli forelsket. Flott lyd og for det meste ypperlige baner hjelper også på. CMR 4 virker rett og slett som et mye mer komplett produkt enn CMR 3 gjorde. Det meste er mye bedre enn tidligere. Unntaket er noe platt banedesign på noen av etappene, ikke minst gjelder dette banene i Sverige. Noe annet som nok kan trekke noe ned for en del spillere er en kartleser som kan være vanskelig å forstå. Slik det står akkurat nå har ikke Colin McRae noen konkurrenter på Xbox. Grafisk sett er nok Rallisport Challenge nesten på høyde med CMR 4. Det har dog ikke den fantastiske skademodellen CMR 4 har. Per dags dato er helt klart Colin McRae Rally 4 det absolutt beste rallyspillet på Xbox. Det blir spennende å se hva DICE klarer å få til med Rallisport Challenge 2, men fram til det kommer ut er det liten tvil om hva du burde gjøre. Nemlig å komme deg til sjappa og kjøpe en kopi av dette spillet fortest mulig.

Side 4