TILBAKEBLIKK: Tilbakeblikk: Sensible World of Soccer
Tilbakeblikk

Tilbakeblikk: Sensible World of Soccer

Vi tar en titt på kongen av nittitallets fotballspill.

Solid grunnlag

Sensible World of Soccer var ikke et frittstående gullkorn som bare dukket opp på markedet sånn uten videre. I stedet var det, i likhet med dagens fotballspill, et resultat mange av år med fikling og forbedringer av et solid fundament, samt hard konkurranse om fotballspillernes gunst.

Drillos versjon 1.
Drillos versjon 1.

Spillet ble laget av den britiske utvikleren Sensible Software, som var kjent for fantasifulle spill i mange ulike sjangre. Hvis du eide en Commodore 64 eller Amiga på åtti- og nittitallet er det så godt som umulig å tenke seg at du ikke har prøvd – og elsket – ett eller flere av spillene deres. Eksempler inkluderer det absurde, sideskrollende actionspillet Wizball, det taktiske skytespillet Cannon Fodder, det humoristiske strategispillet Mega-Lo-Mania og det innovative og brukervennlige spillskaperverktøyet Shoot'em'up Construction Kit.

Fundamentet for Sensible World of Soccer ble lagt allerede i 1988, da Sensible Software lanserte Microprose Soccer i samarbeid med den amerikanske spillutgiveren Microprose. Dette var et av spillene som introduserte fugleperspektiv-kameraet, og det kunne skilte med svært lettlært kontroller, rask spillflyt, pen grafikk, smarte motspillere og et veldig lekkert reprisesystem. Ikke bare var spillet ekstremt spillbart, men det introduserte også en funksjon som skulle komme til å bli synonym med Sensibles fotballspill, nemlig muligheten til å skru ballen («banana shot»).

Microprose Soccer var imidlertid langt fra det mest populære fotballspillet på åttitallet. Den æren var det Kick Off, fra Sensibles erkerival Dino Dini, som fikk. Dette ekstremt raske fotballspillet kom i 1989, og ble en farsott hos fotballinteresserte gamere. Kick Off brukte omtrent samme synsvinkel som Microprose Soccer, men gjorde én ting veldig annerledes. Jeg nevnte hvordan ballen i Sensible World of Soccer ikke var «limt» til fotballspillerens bein – vel, Kick Off var spillet som for første gang gjorde ballen uavhengig av fotballspilleren. Dermed ble realismen økt betraktelig, og ballkontroll ble et genuint viktig aspekt av fotballspillene.

Microprose Soccer.
Microprose Soccer.

Dino Dini og utgiver Anco fulgte opp med Kick Off 2 allerede året etter, og en rekke små og store forbedringer gjorde dette spillet til en enda større suksess enn forgjengeren. Omtrent samtidig ble Player Manager lansert; et managerspill der man fikk spille kampene ved hjelp av spillmotoren fra Kick Off 2. På dette tidspunktet var Dino Dinis fotballspill like ledende som FIFA-serien er i dag, og selv om de fikk nok av konkurranse (på åtti- og nittitallet florerte det av ulike fotballspill på alle formater) klarte ingen å danke dem ut.

Det vil si, ingen andre enn Sensible Software. I flere år hadde de fokusert på å lage spill i andre sjangre, men i 1992 gikk de tilbake til fotballspillene. De lanserte Sensible Soccer, som ble en umiddelbar klassiker. Sensible Software hentet rikelig med inspirasjon fra Kick Off 2, men de forbedret også oppskriften kraftig. Spillet serverte et raskt og vanedannende fotballgameplay som var enklere å lære enn Kick Off 2 blant annet fordi det var lettere å holde kontroll over ballen. Spillet trakk dessuten kameraet enda høyere opp i luften, og gav deg et virkelig fugleperspektiv.

Sensible Soccer ble en plattform som Sensible Software bygget videre på, litt som dagens utviklere av FIFA og PES tar utgangspunkt i årets fotballspill når de begynner utviklingen av neste års spill. For alle unntatt de mest erfarne er det vanskelig å se forskjell på skjermbilder fra Sensible Soccer og Sensible World of Soccer – så like er de. Av store funksjoner er det kun managermuligheten og den enorme spillerdatabasen som virkelig skiller de to spillene. Sensible Soccer hadde cirka hundre lag – helt kurant for datidens spill, men det bleknet fullstendig sammenlignet med oppfølgeren.

Fotballrivalen Kick Off.
Fotballrivalen Kick Off.

Ellers var forandringene generelt små, men absolutt merkbare. Mange Sensible Soccer-veteraner brukte en stund på å venne seg til endringene mellom de to versjonene, men de aller fleste av dem endte likevel opp med å bytte ut sitt gamle «Sensi» til fordel for nye «SWOS».

Flere gode år før fallet

Etter Sensible World of Soccer gjorde Sensible Software akkurat det samme som dagens fotballspillutviklere: De fulgte opp med en videreutviklet oppfølger året etter. Sensible World of Soccer 95-96 inkluderte skarpere datastyrte motstandere og enkelte nye funksjoner, slik som muligheten til å skru ballen også i pasninger langs bakken. Men i all hovedsak var det en oppdatert spillerdatabase som var trekkplasteret, akkurat som i dag.

Spillet fikk en lignende oppgradering ett år senere, i form av Sensible World of Soccer 96-97. Denne gangen var nyhetene enda færre, og kynikere vil nok påstå at utgivelsen fremsto som et siste forsøk på å tjene penger på kongen av 2D-fotballspillene i en tid der tredimensjonale polygoner også var forventet på fotballbanen. Andre utgaver av spillet inkluderte European Championship Edition og International Champions.

Sensible Soccer: European Championship Edition. Rimelig lik originalen.
Sensible Soccer: European Championship Edition. Rimelig lik originalen.

Med Sensible Soccer '98 fikk serien et nytt spill utviklet fra grunnen av, med tredimensjonal grafikk. På tross av at spillerne nå var tredimensjonale beholdt spillet den samme synsvinkelen, og Sensible Software forsøkte å være så trofast som mulig mot det originale spillkonseptet. Det nye spillet fikk imidlertid aldri noen særlig høy status på fotballspillmarkedet; seriens tilhengere foretrakk de todimensjonale originalene og nye spillere lot seg heller friste av serier som Actua Soccer, International Superstar Soccer og EAs FIFA-serie, som alle bød på lekrere og mer TV-aktig presentasjon.

Sensible Soccer '98 ble Sensible Softwares siste spill. Utvikleren jobbet med et ambisiøst og kontroversielt prosjekt som het Sex 'n' Drugs 'n' Rock 'n' Roll, som i utgangspunktet skulle utgis av Time Warner. Men da deres spillsatsning ble solgt til GT Interactive ble spillet droppet av de nye eierne, og Sensible Software kom seg aldri helt på beina igjen. Restene av den tradisjonsrike utgiveren ble kjøpt av Codemasters, som etter flere år gjorde et halvhjertet forsøk på å gjenopplive Sensible Soccer-serien med Sensible Soccer 2006 – et spill som i dag er mest kjent for sine teleporterende keepere.

Året etter lanserte Codemasters Sensible World of Soccer på Xbox Live Arcade. Dette spillet var basert på koden til Sensible World of Soccer 96-97, og var derfor svært trofast mot klassikeren fra nittitallet. Grafikken og lyden hadde fått seg et velfortjent ansiktsløft, men ellers var opplevelsen i stor grad den samme. Litt synd er det at spillet aldri kom til PSN og at PC-versjonen ble kansellert, men om du har en Xbox 360 og fortsatt ikke har fått med deg nittitallets ubestridte fotballkonge er Sensible World of Soccer på XBLA definitivt å anbefale.

Les også: Fotballspillenes utvikling fra 1980 til i dag
Se også: Her er alle nyhetene i FIFA 12
Les også: Demo av FIFA 12 og PES 12

Kommentarer (16)

Forsiden akkurat nå

Til toppen