FIFA 06

Nok en høst, nok et FIFA. Blir det skudd i krysset, en heldig lompe eller en flau miss?

Tufte-keeper
Realismen i FIFA 06 er god, især overrasket det meg hvor autentisk spillerne reagerte på ulike situasjoner. Spillere viser seg svært følsomme overfor ballens bevegelse og spillets gang. Unntaket er det nevnte problemet med offensive løp mot uetablert forsvar. Forsvaret kan også til tider ligge litt i overkant høyt, men dette innbyr også til raske angrep. Målvakten har alltid vært et stort problem for fotballspill, og han er langt fra prikkfri i denne tittelen også. Forskjellen er at han gjør tabber på en mer realistisk måte. Det høres kanskje dumt ut, men keeperens oppførsel må betegnes som ufeilbar og imponerende. Du vil legge spesielt godt merke til dette når ballen forandrer retning på vei mot mål, keeperen blir ofte satt ut av spill på en herlig måte. Til slutt er målvakten langt raskere oppe i hektiske situasjoner, han ligger ikke lengre nede og venter på at en retur skal gå i mål.

Den kunstige intelligensen avhenger først og fremst av vanskelighetsgraden du har valgt. På amatørnivået skal det svært mye til for at du ikke slår en gjeng bondeknøler av noen fotballspillere, mens på verdensklasse skal du være glad om du henger med i svingene. Uavhengig av dette oppfører de datastyrte spillerne seg for det meste tilfredsstillende, men på ett punkt svikter de alvorlig. Når de får frispark på egen halvdel slår de ofte kort. Stiller du deg i veien kan du enkelt snappe ballen og kjøre mot mål. Dette er intet mindre enn graverende, og burde ikke vært med i en endelig utgave av spillet. Likevel vil denne feilen ikke gjøre utslag på totalkarakteren. Grunnen er at du selv kan la være å snappe ballen, i tillegg til at feilen ikke er aktuell i flerspillerdelen.

Svært pent
Mannen i sort er av varierende kvalitet, noe som også er tilfellet i ekte fotballkamper. Han klarer seg for det meste bra og feilaktige avgjørelser er jo en sentral del av sporten uansett. Likevel synes jeg han kan være litt vel glad i det røde kortet sitt til tider, som om det er en vakker rose som trekkes opp av brystlommen. I likhet med Champions League 2004/2005 blåses det også her for hands. Igjen er realismen oppsiktsvekkende, selv om det gjøres feil også her. Flere av dommerne bærer navn og likhet til ekte toppdommere, noe som er en fiffig detalj. Til neste FIFA-spill etterlyser jeg likevel muligheten til å skjelle dommeren huden full. Det hadde nesten vært verdt et rødt kort å kunne si din hjertens mening opp i ansiktet på ham.

Visuelt er FIFA 06 i toppklasse, ikke bare teknisk men også presentasjonsmessig. Alt fra lekre menyer via autentiske spillere til herlige stadioner gjør at ordet lekkert til enhver tid utheves i fete typer over skjermen. Animasjonene er som sagt redusert, men spillernes oppførsel er fortsatt gode. Keeperen er den som er mest variert i sitt repertoar, og han har mange bevegelsesstrenger å spille på når skuddene kommer. Et morsomt poeng er at keeperen er ”spilt” av en tidligere lagkamerat av Molde-spiss Rob Friend. Alle lisensene er selvsagt på plass når det gjelder drakter, navn og lag. Flere av ansiktene bærer likhetstrekk med sine virkelige brødre, så her kan du få en ”ekte” Beckham til å gjøre nøyaktig hva du vil. Dessuten bør den fantastiske reprisefunksjonen nevnes, et must når du scorer herlige eller rare mål. Én, for oss, alvorlig grafisk tabbe har blitt rettet opp. Gamer.no gjorde EA oppmerksom på at Norges drakter ikke lignet grisen da vi spilte en tidligere kode. Disse har nå blitt langt bedre etter å ha vært mer gule en røde.

Herlig lydbilde
EA og kvalitetslyd går hånd i hånd når det gjelder sportsspill, og FIFA 06 representerer ikke noe unntak. Effektene når du spiller kamp er svært gode, fra publikums brus til lyden av en saftig takling. Kommentatorene er de samme som i Champions League 2004/2005, og de skuffer ikke. Noen av strofene er de gjenkjennelige, men mye av det som sies er helt nytt og faktisk ganske morsomt. Musikken er, ikke overraskende, uovertruffen. Spillet har en perfekt blanding av sterke titler som får deg inn i god fotballmodus (blant annet norske Röyksopp). Om ikke det var nok så får du innimellom høre klassiske mål av store spillere fra munnen til autentiske kommentatorer.

Flerspillerdelen er for mange den viktigste delen av et FIFA-spill. Her kan du og venner ta på dere en mengde morsomme utfordringer lokalt, for eksempel å score med målvakten mot en bestemt motstander. Hvis ikke dette frister kan dere spille sammen om store eller mindre trofeer. Dere kan spille fire på samme lag eller dele dere på de ulike motstanderne. Det er også morsomt å lage egne turneringer der dere har et lag hver. Er dere mange kan det gå en hel dag med til å kåre den beste FIFA-spilleren. Pass på væskeinntaket ditt, uansett hva det består av. Du kan selvsagt også spille over nett, enten mot venner eller vilt fremmede. Også her er det gode muligheter for turneringer og omfattende statistikk.

FIFA 06 er en sterk, om ikke ufeilbar, tittel. Utviklerne legger ikke skjul på at man vil nærme seg Pro Evolution Soccer på enkelte områder, men samtidig vil man beholde følelsen at du spiller FIFA. Her har EA lykkes godt, og balanseringer fremstår som solid. Spillbarheten har blitt merkbart bedre, spesielt siden man har gått vekk fra skriptede situasjoner og mål. Det har blitt vanskeligere å score, resultatet blir jevnere og mer spennende kamper. Her kan du faktisk tape mot en nybegynner om du har litt uflaks. Detaljnivået, både statistisk og audiovisuelt, er glimrende. Om det holder til å ”slå” Pro Evolution Soccer 5 er uvisst, men det spiller uansett en mindre rolle. FIFA 06 står glimrende på sine egne fotball-legger. Elsker du atmosfæren rundt den vakre sporten og følelsen av å kunne delta i spennende oppgjør? Da er FIFA 06 spillet du har ventet på.