Intervju

– Ouya vil få løpende, fysiske oppgraderinger fremover

Vi har pratet med grunnleggeren av den nye Android-baserte spillkonsollen.

MALMØ (Gamer.no): Under den nordiske utviklerkonferansen Nordic Game var grunnleggeren av den mye omtalte Ouya-konsollen til stedet. Julie Uhrman svarte på spørsmål fra det nordiske utviklermiljøet og holdt sågar et lite foredrag om utviklingen av den lille spillmaskinen som koster 99 dollar. Hun tok seg også tiden til å svare på noen spørsmål fra pressen, og noen kanskje overraskende svar kom frem.

Julie Uhrman er grunnleggeren av Ouya, og har tidligere hatt ledende stillinger hos Gamefly, IGN, og Vivendi Universal. Foto: www.ouya.tv

Les også: Vi har testet Android-konsollen Ouya

Stadig under utvikling

Tradisjonelt er vi vant til at konsoller endrer seg lite gjennom livsløpet sitt. For Ouya vil ikke dette være tilfelle. Uhrman fortalte at både den fysiske innmaten og programvaren i boksen vil bli løpende oppgradert. Den boksen som kommer i salg når maskinen først lanseres i juni inneholder blant annet Nvidias Tegra 3 T33-prosessor. Allerede i januar i år ble etterfølgeren Tegra 4 annonsert og Uhrman bekreftet at i fremtiden vil Ouya gå over til den nye prosessoren.

– Årsaken til at vi ikke implementerer den nye prosessoren fra starten handler utelukkende om kostnader. Vi ønsker at konsollen skal være så billig som mulig og derfor må vi vente litt, svarte grunnleggeren. På spørsmål om når dette ville skje svarte hun at vi kunne vente oss dette allerede neste år, og trolig tidlig i 2014.

Tidlige tilbakemeldinger på «billig»-konsollen har vært ganske blandede, men mange har ytret seg svært kritisk. David Pearce tok for seg spillmaskinen for The Verge i april, og her fikk spesielt programvaren og de tilgjengelige spillene gjennomgå. Uhrman avfeide denne kritikken med å påstå at de som har fått maskinen tidlig ikke har sett det endelige produktet, og at konsollen vil være i stadig utvikling.

De har satt seg en rekke «milestones», som i dette tilfellet betyr store oppgraderinger som de ønsker å gjøre fremover. Øverst på listen av disse var å lage et godt rammeverk for flerspiller på konsollen. Når den er klar vil de jobbe med et system for rangering og anbefaling av spill. Uhrman uttalte at vi kunne forvente oss mange slike oppgraderinger hvert år.

Slik ser Ouya ut. Foto: www.ouya.tv

Må nå ut internasjonalt

Så langt har det bare vært utviklere og de som støttet maskinen via folkefinansieringstjenesten Kickstarter som har fått hendene på den nye konsollen. Alle Kickstarter-konsollene skal nå være sendt ut. Den offisielle lanseringsdatoen for salg er 25. juni, men det er nok tvilsomt om du kan gå til din lokale spill- eller elektronikkforretning å kjøpe deg en med det første.

– Til å begynne med lanserer vi i USA, Canada og Storbritannia, men vi planlegger å gro raskt inn i andre regioner. Akkurat nå er det at folk prater om konsollen en viktig del av markedsføringen, og vi forsøker å bruke spillutviklernes egne ord og omtaler for å promotere deres spill, som igjen promoterer konsollen.

De fleste er enige i at dersom en konsoll skal bli en suksess må de også ha gode spill på den som folk er interessert i å spille. Derfor satser Ouya svært hardt på å nå ut til indie-utviklere for å få så mange spill som overhodet mulig tilgjengelig på konsollen.

– Akkurat nå fokuserer vi på lanseringen og å få spillutviklere interessert i, og kunnskap om, Ouya. Vi har opprettet egne utviklerforum hvor vi svarer på spørsmål, og jeg og utviklergruppen reiser rundt og prater med utviklere så mye vi kan. Vi jobber hardt for at så mange utviklere som mulig skal sitte med en utviklerutgave av konsollen vår.

Les også
Derfor virker ikke amerikanske spill i Norge

Ikke bare en indie-konsoll

I skrivende stund er 99% av spillene som er tilgjengelig på konsollen laget av små- eller indie-utviklere. Uhrman ønsker likevel å fremheve at konsollen ikke er ment for disse alene. Hun ønsker større utviklere hjertelig velkommen til å gi ut spillene på konsollen.

– Vi prater med alle slags utviklere fra såkalte AAA- til små uavhengige utviklere. Square Enix er en av våre lanseringspartnere med Final Fantasy III, og Tim Schafers Double Fine vil støtte konsollen. Phil Fish vil gi ut Fez, Kim Swift (arbeider på Portal og Left 4 Dead, Journ. anm.) utvikler et eget spill eksklusivt for Ouya, og Paul Bettner (Utviklet Words with Friends, Journ. anm.) lager et spill for oss. Dette er store navn som folk kjenner igjen, og jeg vil si at de beste spillene vi har spilt til nå er utviklet av folk og studioer som er nye for publikum, og dette er noe av styrken til Ouya.

Julie Uhrman talte til en stor forsamling av nordiske utviklere i Malmø. Foto: Marius Kjørmo

Hun understreker at selv om store utviklere vil gi ut spillene sine på Ouya kommer alltid de som arbeider med konsollen til å støtte også de små utviklerne. De arbeider hardt med å lage et system som løfter opp og synliggjør gode spill. Det å bli fremhevet for spillerne skal ikke handle om hvor mye penger utvikleren har, men hvor godt spillet er.

Gratis å prøve

Spill til Ouya kan ikke bare oversettes direkte fra mobilbutikken til Android. Uhrman uttalte at dette er en prosess som krever litt tid. Spillene må blant annet tilpasses kontrolleren, en del av spillet må være gratis å prøve, og de må gjennom en kort 72-timers godkjenningsprosess hos Ouya. Selv om alle utviklere skal ha ganske frie tøyler til å publisere spillene sine fryktet hun ikke at konsollen ville bli oversvømt av mobilspill.

Til slutt kunne Uhrman også berolige forbrukere som ønsker å bruke penger på spillene i konsollen.

– Alle fremtidige utgaver av konsollen vil være bakoverkompatible så du vil kunne fortsette å spille selv om du kjøper en oppgradert versjon eller om den du har blir ødelagt. Vi arbeider med utviklerne for å få dem til å lagre spilldataen din i skyen slik at du kan logge inn på din konto på en venns Ouya og fortsette å spille der.

Grunnleggeren av Ouya skisserte ikke opp noe bilde av hvor ofte man må kjøpe en ny konsoll for å henge med i utviklingen. Selv om den er bakoverkompatibel er det vanskelig å tenke seg at gamle versjoner vil støtte alle fremtidige spill. Dermed blir sammenlikningen med PlayStation og Xbox kanskje litt meningsløs, selv om boksen er koblet til fjernsynsapparatet. Muligens vil livssyklusen ha mer til felles med mobiltelefoner og nettbrett, og kanskje er det nettopp disse som blir de største konkurrentene, ikke konsollgigantene?

Ouya forsøker å være en konsoll som skal være forbrukervennlig og som vil ha fokus på spillene i stedet for pengene. Det blir spennende å se om de lykkes å få boksen sin inn i TV-stuen til folk. Gamer.no vil følge utviklingen.

Siste fra forsiden