Sniktitt

Battlefield 2042 - Battlefield Portal

Blander Battlefield 1942, Battlefield 3 og Bad Company 2 i en stor sandkassemodus

Battlefield Portal blir en lekegrind for spillerne.

Når Battlefield 2042 slippes 22. oktober i år, er det tre forskjellige kjerneopplevelser på menyen. Den første og mest tradisjonelle – All-Out Warfare, som bygges rundt de klassiske Conquest. og Breakthrough-modiene – fikk verden først se under avdukingen i juni. I tillegg vet vi en smule om co-op-opplevelsen Hazard Zone, men ikke så mye.

Tidligere denne uken fikk vi i Gamer.no og andre inviterte i spillpressen et innblikk i den tredje og siste kjerneopplevelsen som følger med spillet, kalt Battlefield Portal. Denne er utviklet av Ripple Effect Studios som omtaler det som «et kjærlighetsbrev til fansen».

Bygg din egen Battlefield-modus

Battlefield Portal er i bunn og grunn en spillplattform og et ganske omfattende skaperverktøy som lar spillere bygge sin egen Battlefield-modus, for så å dele og spille kreasjonen over nett. Verktøyet er gratis, men man må eie Battlefield 2042 for å prøve det man lager.

I verktøykassen har spillere alt av kart, våpen, utstyr og kjøretøy fra Battlefield 2042, men også et utvalg av håndplukkede kart, våpen og gjenstander fra tre tidligere spill i serien: Battlefield 1942, Battlefield: Bad Company 2 og Battlefield 3. Faktisk kan man sette enkelte æraer opp mot hverandre, slik at et lag kan ha utstyr og roller fra Bad Company 2, men kan kjempe mot et motstanderlag som kun har de 80 år gamle våpnene fra Battlefield 1942.

Battlefield Portal kan by på en del forskjellig.
EA

Med alt dette til rådighet kan spillere bygge opp sin egen spillmodus så å si fra grunn av. Her begynner man i verktøyet Battlefield Builder, som man får tilgang til via nettleseren på en PC eller mobil enhet. Man kan begynne med forhåndsbygde maler, eller bygge alt fra grunn selv. I minste grad kan man justere slidere på slike ting som hvor mange spillere hvert lag har, om operatører fra Battlefield 3 skal spille mot de nyere rollene i Battlefield 2042, samt hva slags vær det skal være på kartet.

Skikkelig interessant blir det likevel først når man kommer litt lenger ned i menyene og finner det som virker som et svært robust visuelt scripting-verktøy. Her kan man sette opp logikkrekker som gjør at man kan lage mye mer avanserte spillmodi. Vi blir vist et enkelt eksempel der man kan sette opp en løkke der man får tilbake all helse dersom man feller noen, men det er flerfoldige subrutiner og handlinger på kartet man tilsynelatende kan påvirke for å lage noe svært avansert.

Videodemonstrasjon av Battlefield Portal. (Video: EA)

Det er likevel noen ting som ikke er justerbare. Til Gamer.no forteller spilldesigner Rob Donovan at de tidlig vurderte å la spillerne leke med tyngdekraft og fysikken, men at det åpnet for store tekniske problemer som de ikke fikk snodd seg unna.

Et litt fancy skråstilt bilde av logikk-verktøyet.
EA

– Vi regner med at noen folk ser for seg modding slik det var før, med «no-gravity» og den typen ting, men vi begynner fra et Battlefield-grunnlag – og vi prøver helt klart å utvide det – men det var noen ting vi fant ut tidlig at ikke var verdt ressursbruken. Vi valgte heller å fokusere på ting som er mer bredt, og som vi tror spillere kommer til å like, over hele fjøla, sier Donovan.

Når man er ferdig med å snekre sammen sin egen spillmodus, kan man gjøre den tilgjengelig i Portal-seksjonen i spillet, slik at modusen kan spilles av de som vil. Det er også mulig å kopiere og lime inn en liten tallkode for å komme direkte til modusen.

For dem som ønsker å samarbeide om et prosjekt, er det mulig dele logikkoppsettet. Man kan derimot ikke overskrive den delte versjonen, og endringer man gjør lagres som en ny fil hos den andre skaperen som tukler med kodeverktøyet. Man kan også velge å passordbeskytte prosjektet, slik at den blir privat internt i egne miljø.

Les også
Anmeldelse: Battlefield 2042

Alt av spilling skjer via DICEs servere, ikke ulikt hvordan «community games» fungerte i Battlefield 5.

Ingen balanse, men det er poenget

Som eksempel på moduser man kan lage får vi blant annet høre om en «gun game»-spillmodus der man tar over våpenet til motstanderen man feller, eller en modus som rett og slett er «snipers vs. shotguns». Vi fikk også høre litt om mer eksperimentelle varianter som Ripple Effect-utviklerne selv har kokt sammen i løpet av utviklingen.

– Under en «game jam»-uke laget vi blant annet en modus som var mer en slags «juggernaut»-modus, der en av spillerne var «the juggernaut» og hadde ekstra helse og lastet inn med en rekke våpen, og alle andre på serveren var på jakt etter dem, forteller Donovan til Gamer.no.

Battle of the Bulge.
EA

Med en slik skapermulighet er det naturlig at det er vanskelig å snakke om noen som helst spillbalanse. Ikke minst er det Balansen blir til gjennom de som skaper forskjellige varianter, og det blir helt opp til dem å for eksempel finjustere hvor mye skade våpen gjør i forhold til hverandre.

– Det er mer en invitasjon til å la de lage det spillerne selv vil. Du kan for eksempel slenge 128 spillere inn på et av de mindre kartene som er ment for 32 spillere, og som vi tenker er en bra spillertetthet for de kartene. Men hvis du ønsker det kan du gjøre det. Jeg tror ikke det er en god idé, men det er opp til deg. Og jeg skal ikke si at det nødvendigvis er en dårlig idé, at vi vet bedre – det kommer an på hvilken merkelig spillmodus du tenker på selv, sier Donovan om balansen.

For spillerne vil alt skje i selve Battlefield 2042-spillet. Her skal man kunne velge mellom offisielle opplevelser laget av DICE, eller modi som nettsamfunnet har laget selv. Utviklerne nevner at de blant annet ønsker å trekke frem ikoniske Battlefield-øyeblikk, men også vise noen mer eksperimentelle varianter. I utgangspunktet skal man også kunne tjene opp progresjonspoeng til kontoen sin, på samme måte som man gjør med den vanlige flerspillerdelen, men det virker som om enkelte variasjoner gjør at man ikke får like mye poeng.

Oppdaterer kartene, og lover flere

Dette er de klassiske kartene som er med i Portal ved lansering:

Vis mer

● Battle of the Bulge (Battlefield 1942)
● El Alamein (Battlefield 1942)
● Arica Harbour (Battlefield: Bad Company 2)
● Valparaiso (Battlefield: Bad Company 2)
● Caspian border (Battlefield 3)
● Noshahr Canals (Battlefield 3)

Som en del av Portal-prosjektet har utviklerne valgt å trekke frem seks klassiske kart – to hver fra Battlefield 1942, Battlefield: Bad Company 2 og Battlefield 3). Samtlige kart har blitt bygget opp fra grunn av i Frostbite-motoren, og fått noen justeringer som gjør dem mer kompatible med moderne teknologi.

Spesielt Battlefield 1942-kartene har fått en ekstra dimensjon – nå har de fått ekstra fysikk for ødeleggelser, slik de senere spillene har skiltet med. Valparaiso fra Bad Company 2 skal også ha fått en ny variant der tidevannet er lavere, slik at det blir plass til flere spillere. Ripple Effect-utviklerne lover likevel at landskapet i kartene skal være svært likt de opprinnelige variantene.

I likhet med Battlefield 2042 er planen å også kontinuerlig oppdatere Battlefield Portal etter lansering. Alt som legges til hovedspillet, kommer også inn i Portal. I tillegg nevner utviklerne at de skal vurdere å legge inn enda mer innhold fra eldre Battlefield-spill fremover, dersom de ser at spillerne ønsker seg det.

Det er kun utvalgte våpen og utstyr fra de tre eldre spillene bakt inn, og utviklerne sier at de har valgt dem basert på tilbakemeldinger og data fra spillerne.

Battlefield 2042 kommer til Windows, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One og Xbox Series X/S 22. oktober. De moderne konsollene og PC har støtte for kamper med 128 spillere og krysspilling, mens PlayStation 4 og Xbox One-versjonene kun støtter 64 spillere og kan bare spille på tvers av hverandre. En åpen betatest skal begynne i september.

Siste fra forsiden