Colin McRae Rally 2005

Etter mange år på toppen av rallyspilltronen er det kanskje like godt at Colin McRae abdiserer. Årets spill i Colin McRae-serien er en nedtur vi gjerne kunne vært foruten.

Haugevis med valg
Turneringen er fortsatt med, men den er ikke lenger hovedpunktet i spillet. Der fungerer alt som det gjorde før, velg en bil og kjør en turnering. Men nå er det karrieremodus som gjelder. Fremfor å begynne rett i WRC-inspirerte firehjulstrekkere, slik som i turneringsmodus, begynner du nå helt nederst på rangstigen. Der finner du et lite utvalg ”svake” 1600-kubikks forhjulsdrevne biler. Derfra må du sakte, men sikkert, opparbeide deg karrierepoeng som åpner for høyere klasser og mer brutale biler. På vei mot toppen må du kjempe deg gjennom hundrevis av etapper fordelt på en rekke små og store turneringer. Noen ganger får du kjøre forhjulsdrevne biler som Volkswagen Polo og MG ZR. Andre ganger får du sette deg inn i klassiske rallybiler som Ford Escort MK1 og gode gamle Lancia Stratos. Klarer du å spille deg gjennom hele spillet kan du til slutt sitte med tilgang til over 30 forskjellige biler. På toppen rager naturligvis WRC-kopiene. Til sammen gir de to modusene valuta for pengene om det er lang spilletid du er ute etter.

Valuta for pengene får du dessverre ikke om det er realisme og en utfordrende spilleopplevelse du leter etter. Det finner du nemlig ikke mye av i dette spillet. Grafikken og lyden er god, det samme er utvalg av biler og baner. Det skorter derimot på realismen. Bilene er jevnt over helt håpløse å håndtere. Det føles nærmest som om du styrer en liten lekebil med en pinne kjørt opp gjennom midten av bilen. Når du styrer bilen har du ikke følelsen av å styre den som en ekte bil. Det virker ikke som om det er forhjulene som styrer bilen rundt svinger. Det er heller ikke bakhjulene som slenger deg ut i en heftig bredsladd. Bilene minner faktisk mer om den type elektriske lekebiler jeg fikk som liten gutt. De som var laget i Kina, hadde elektrisk motor og fire hjul som nesten ikke var nær bakken. Det som derimot var nær bakken var et stort elektrisk drevet hjul midt under bilen. Et hjul som drev den rundt på gulvet, og som snudde bilen rundt midtpunktet om den traff noe. Ikke veldig realistisk og definitivt ikke spesielt spennende.

Spillbarhet fra helvete
Heldigvis føles ikke alle bilene like ille. WRC-bilene drar seg ganske fint rundt banen og det føles nesten som om det er forhjulene som har styringen, men bare nesten. Det samme gjelder de fleste av de andre firehjulsdrevne bilene. De andre klassene står det derimot verre til med. Aller verst er det med de forhjulsdrevne bilene. Faktisk var det så ille at jeg måtte legge fra meg spillet til tider for å kjøle meg ned. Såpass frustrerende var det nemlig å styre noe som mest minnet om en luftputebil gjennom krappe svinger og over lange hopp. Det føles faktisk som om det har blitt verre siden forrige spill. For å være sikker dro jeg fram Colin McRae Rally 4 og jammen hadde jeg ikke rett. Codemasters klarte det bedre den gangen. Det var ikke perfekt da heller, men sammenlignet med dette spillet var det en drøm.

Pent, men ikke penest
De som har fulgt med på serien en stund vet at grafikken fikk en kraftig oppdatering i spill nummer tre. Det ser ut som om det er denne motoren spillene fortsatt baseres på. Både spill nummer fire og årets utgave har mye til felles med Colin McRae Rally 3. Heldigvis har ting gradvis blitt oppgradert og finpusset. Grafikken i årets utgave begynner å bli ganske god, selv om den ikke når helt opp sammenlignet med et spill som RalliSport Challenge 2.

Modellene er bygget opp av drøssevis med polygoner og ser flotte ut. Skademodellen er også blant det mest avanserte på markedet. Skadene kan være alt fra riper i lakken og knuste ruter til dører som henger og slenger eller støtfangere som sleper etter bilen. Alt akkompagnert av skrapelyder, gnistregn og etter hvert dårligere kontroll på bilen. Ikke bare ser og høres det ille ut etter et treff, det svir i det du treffer også. I årets spill har det nemlig kommet enda en liten nyhet. Om du skulle være så uheldig å krasje vil du miste fokus, og synet ditt blir slørete en liten periode. Dessverre er dette en grafisk finurlighet vi ikke så noe til på PlayStation 2. PlayStation 2-versjonen har heller ikke lakk som skrapes av eller faller av i store flak. Bortsett fra de to elementene er grafikken ganske like på PC, Xbox og PlayStation 2.

Grafikken er skarpere og mer detaljert på PC enn den er på Xbox. Og den er et par hakk bedre på Xbox enn på PlayStation 2, uten at det har så altfor mye å si. Skarpheten og den i overkant glatte grafikken gjør at spillet ser litt vel kunstig ut på PC og Xbox. På PlayStation 2 ser det mer møkkete, rufsete og røft ut, akkurat sånn rally er i virkeligheten.